Monday, January 19, 2009

Tercapai jugak hajat aku..

Hari ahad semalam, famili aku datang dari kampung.. tujuan sebenar nak hantar adik aku Heri daftar politeknik kat Sabak Bernam.. Dia baru abis Latihan Industri kat Penang selama 6 bulan.. Bulan 6 tahun ni tamatlah pengajian kat PSIS tu.. Pagi2 lagi dah berangkat ke Sabak Bernam.. Penuh jugak bonet kereta dengan perkakas Heri tu..

Nak bercerita alkisahnya sampai je diorang dalam kul 3 tu, sesudah makan tengahari bermulalah upacara memasak bubur asyura manis versi penang lah.. yang bole potong2 macam bengkang tu.. mak dah bawak serai, lengkuas, jagung, daun pandan, kelapa sebijik, dan paling penting kuali saiz besor tu.. klu kat utara panggil belanga... Dari semalam tu lagi mak dah pesan rendam beras 4 tin.. kiranya semalaman lah beras tu aku rendam.. dia tak nak guna tepung beras sebab rasa tak berapa sedap.. so nanti kenalah blend beras tu sampai hancur..aku beli kacang hijau, ubi keledek ngan kelapa parut 3 bijik.. nak bagi rasa lemak sikit.. kacang pun aku dah rendam siap2..

Ish,ish,ish lambat benor nak masak...letih tul aku..

Inilah chef nya semalam... siap berkain batik lagi kat dapur..

Inilah hasilnyer... setelah berpenat lelah di dapur..

Resepi asyura versi mak aku..hihihi

4 tin beras- rendam semalaman
3 bijik kelapa-ambik santannya
3 cawan gula merah-masak dan tapis airnyer..
sedikit lengkuas
serai
daun pandan dalam 5 helai.. lengkuas, serai ngan daun pandan kena blender sampai hancur-ambik jus jer..
jagung
kacang hijau-rendam kemudian rebus sehingga empuk
keledek-potong dadu
gula
garam

cara2 nak masak--senang jer..
blender lengkuas, serai, daun pandan-tapis air kemudian air tu guna untuk blender beras.. letak dalam kuali.. then masukkan ubi keledek dulu sebab lambat empuk.. then masukkan air gula merah yang sudah dimasak-- letak gula ngan garam sikit.. kemudian letak jagung ngan kacang hijau yang dah empuk tu.. then kacaulah sampai masak..hihihi.. letih nak kacau je sebab lama.. kul 4 start mengacau, pukul 6 lebih baru siap.. Kiranya dari penuh kuali kacau sehinggalah tinggal setengah...
Bila dah nak masak tu, akulah yang dok calit ngan jari sikit2 kat dalam piring.. kiranya abis kat aku dululah.. boleh dalam 2 bekas besar letak setinggi 3-4 inci je, 2 bekas kecik, sedikit dalam piring.. Bila dah agak sejuk, aku potong-potong cam potong bengkang atau tepung talam tu letak dalam 3 piring besar.. ketuk rumah jiran terdekat hantar sikit bagi rasa.. bawak 1 bekas ke opis ari ni.. aku siap potong letak kat meja depan tu... nampak cam dah nak abis... ok ler tu... boleh pakat rasa sorang sikit.. aku pun puas hati dapat makan bubur asyura manis tu.. buat sendiri lak tu-- mak aku cuma bagi arahan jer.. dok tolong kacau sikit2 tapi terima kasihlah mak sebab sudi nak tolong penuhi hajat aku tu.... selebihnya akulah chef masak bubur asyura manis semalam...hihihi

No comments: