Friday, October 21, 2011

Cinta dan Anugerah...

Salam,

Nak cerita nih.. aku ni dah dijangkiti virus baru... tengok citer indon... setiap malam tanpa henti mesti tengok citer Cinta dan Anugerah kat tv9.. kul 11-12 malam.. seronok tau citer nih.. sampai ketagih.. setiap malam mesti nak tengok nyer..tertunggu2 citer ni.. laki aku pun layan gak.. walaupun tau citer ni dah abis dan kat tv9 ni hanya ulangan pun nak tengok gak.. episode ada 244.. sekarang baru 140 lebih.. lama lagi nak abiss.. boleh tengok kat youtube tapi tak bestlah kan... sebab nak tengok kat tv jugak.. hahaha.. sinopsisnya dan jalan citernya aku dah tau.. ending pun aku dah tau.. yang pastinya ada tsunami jugak dalam citer tu..berpisah, pahtu jumpa balik, ada orang ngaku sebagai orang yang hilang, bercinta ngan adik ipar, orang tua gatal nak kawin dengan orang muda, laki bini bercerai pahtu ada orang ketiga, yang paling bestnya,,, setiap orang dalam citer tu mesti ada pertalian.. contohnya si Nabila tu anak Saira, Saira tu kakak si Ashraff, Ashraf kawin ngan adik Nabila si Aira tu,  adik si Ashraff tu nama Alvian kawin ngan Cynthia anak si Saira.. pelik tak...  citer tu.. tapi aku layan jer lah..hahaha..

Ni sinopsis citernya...

NABILA (NABILA SYAKIEB) adalah gadis sederhana yang cantik dan baik hati. Ia tinggal bersama kedua adiknya AIRA (YASMINE WILDBLOOD) yang cantik, periang tapi ceroboh, dan MINI (WILDA HAMID) yang pintar, alim tetapi kuper. Selain itu, Nabila juga hidup bersama ayahnya, IMRAN (DONNY DAMARA), yang sering mabuk-mabukan. Karena ulah ayahnya, Nabila pun mau tidak mau harus menanggung beban keluarganya.

Beban hidup Nabila semakin berat setelah ayahnya kemudian meninggal dunia karena serangan stroke. Tidak hanya itu, ternyata ayahnya meninggalkan hutang yang cukup besar sehingga membuat Nabilla dan adik-adiknya harus kehilangan rumah, harta mereka satu-satunya. Ayahnya hanya meninggalkan sebuah surat yang isinya memberitahukan bahwa Nabila dan adik-adiknya masih memiliki kerabat dekat dari ibunya, REZA (ASHRAF SINCLAIR), seorang pengusaha kaya. Walaupun tidak yakin Reza akan mengenali mereka, Nabila, Aira dan Mini pun nekat mendatangi rumah Reza.

Kedatangan mereka ke rumah Reza disambut dingin oleh Reza. Setelah membaca surat dari Imran, Reza yang ternyata tampan dan angkuh ini pun menerima mereka bertiga untuk tinggal di salah satu pavilion rumahnya, dengan syarat mereka harus bekerja di rumah megah Reza. Nabila pun menerimanya dengan senang dan berjanji akan melakukan apa saja untuk membalas jasa Reza. Reza hanya tersenyum angkuh.

Lain halnya dengan Reza, SAIRA (CUT SARRA), kakak Reza yang juga tinggal di rumah tersebut bersama anaknya, CHINTYA (EVA  tidak menyukai kehadiran Nabila, Aira dan Mini. Terlebih lagi ketika Saira dan Chintya mengetahui bahwa AVIAN (MILLER), orang kepercayaan Reza yang disukai oleh Chintya malah jatuh cinta dengan Aira.

Tidak hanya Avian, Reza pun mulai terpesona dengan kecantikan Aira. Padahal diam-diam Nabila menyukai Reza. Namun Nabila tak ingin menyakiti hati adiknya. Sampai suatu saat Reza melamar Aira untuk dijadikan istri. Aira bingung, di satu sisi dia cinta ke Avian. Di sisi lain, ambisinya memang menikahi orang yang super kaya. Aira pun menerima lamaran Reza. Tapi hati nurani tak bisa dibohongi. Aira memutuskan tetap bersama Avian.

3 comments:

Liessa said...

tak sangka dong kamu minat bangat sama ini ceritaaa..haha..

ala kak efa cite tak abis la.. kasi tau la ending nye..haha..nak tgk malas sbb episod nye panjang sgt..

mcza said...

akak dh tgok mase citer ni pukul 5.30 -6.30 ptg.... nk tau kesudahan nyer...last2 nabila mengandung jua dpt kembar..sorang nama CINTA sorang ANUGERAH...hehehe..tp b'bgi dugaan..citer ni

mcza said...

akak dh tgok citer ni..mase tu pun sama tertunggu nk tgok..kesudahannya..nabila gandung jua dan dpt kembar laki puan...sorang nama CINTA sorang ANUGERAH..hehehehe