Thursday, October 22, 2009

Kalau dia masih ada...

22 Oktober merupakan tarikh yang bermakna bagi keluargaku.. Pada tarikh inilah adik ketiga aku Zul Fadli dilahirkan.. tetapi sayangnya pada usia 15 tahun dia pergi meninggalkan kami semua.. Pada tahun 2001 ketika 12 hari menyambut Syawal, dia telah terlibat dalam satu insiden yang tak dapat aku lupakan..

Aku masih ingat lagi pagi tu aku naik bas nak balik KL sebab universiti dah nak bukak balik.. tak sempat nak jumpa adik2 yang masih tidur terutamanya Fadli.. mana nak tau yang ari tu dia akan pergi selama2nya.. sampai je KL.. petang tu dalam kul 5 petang lebih baru aku tergerak hati nak telefon rumah.. nak bagitahu yang dah sampai.. adik kedua aku Ilham yang angkat telefon.. dia bagitahu yang Fadli excident.. masuk hospital kat Seberang Jaya tapi kemudian kena hantar pergi Hospital Besar Pulau Pinang.. serius je dengar.. aku telefon ayah.. ayah kata dia masih dalam ICU.. tak yah balik lagi.. tapi aku dah tak senang hati.. dok asrama pun hanya ada dua orang kawan yang dah balik dari kampung.. yang lain tak balik lagi.. dalam kul 8 lebih mak telefon bagitahu yang Fadli dah tenat.. dia suruh balik... aku dengan 2 orang lagi kawan pergi ke Pudu Raya carik tiket bas.. terpaksa gak balik malam tu.. naik bas pun ntah ape2..janji dapat balik..

Dalam pukul 6 pagi aku sampai stesen Butterworth.. Pak Dak ngan Pak Long yang ambik aku.. terus pergi ke Hospital Seberang Jaya sebab dia dah dihantar balik ke sana.. sedih tengok keadaan dia.. dah tak sedar pun.. petang tu dalam kul 7 lebih dia pergi meninggalkan kami semua..

Lepas tu baru aku tanya camner citer sampai boleh jadik macam ni.. mak cite pagi yang insiden tu berlaku dia ngan kawan2 dia dok kat belakang lori angkut barang2 untuk majlis kawin.. budak2 katakan.. seronoklah naik lori ramai2..berdiri kat belakang plak tu.. smpai je satu tempat, ada palang tinggi untuk tak bagi lori besar lalu kawasan tu.. dia berdiri kat belakang.. dah lah tinggi.. budak2 lain lepas tapi kepalanya terhantuk kat palang besi tu.. tercalar sikit jer tapi darah beku kat dalam.. mungkin kena otak dia kot.. mak kata yang bawak lori tu budak jugak.. muda setahun dari dia.. bayangkan budak 14 tahun bawak lori.. laju lak tu.. sampai kat palang besi tu pun dia laju gak.. sampai berbuih bibir adik aku tu.. budak tu plak anak jiran kat sebelah rumah aku..

Kawan2 dia angkat dia balik rumah tapi tak berani nak bagitahu mak ayah aku.. diorang letak dia kat kawasan ladang kelapa sawit depan rumah aku.. nasib baik ada orang nampak.. lepas tu baru beritahu ayah ngn mak dan bawak adik aku ke hospital.. bawak naik kereta, tak boleh nak bagi dia duduk..kalau duduk mulutnya keluar buih lagi banyak.. jadik bawak naik van yang boleh lunjurkan dia.. tapi nak buat camner kan.. dah nasib dia kot.. mungkin sampai hari tu jer dia boleh lihat dunia.. Doktor pun kata kalau dia hidup pun mungkin sifat dia dah tak sempurna.. tapi tu lah.. kita pun tak tahu kan apa akan jadik pada nasibnya sekarang kalau dia masih ada..

Walaupun dah beberapa tahun dia pergi, dia masih diingati..sampai bila2..

Kalau dia masih ada..pada hari ni, usianya kini menjangkau 23 tahun.. tapi itulah ketentuanNya.. kami sekeluarga menerima hakikat yang dia hanya dipinjamkan hanya sebentar kepada kami... Al-Fatihah..

1 comment:

Ilhamny.com said...

woit makcik.:)..mcmne hg leh tersempak ngan blog aku nih..??bagus gak, dpt tgk aktiviti kengkwn lama blik..sama lg member2 kita yg de blog ek..??