Wednesday, September 12, 2012

Alhamdulillah…


Baru berkesempatan nak mengupdate blog… tu pun pasal 2nd pregnancy ni kan.. bukannya tak excited tapi keadaan kesihatan tak begitu mengizinkan.. dan bersyukur kali ni di awal Ramadhan aku disahkan pregnant..tapi tu lah.. bila pregnant di bulan Ramadhan ni banyak cabaran dan dugaannya.. dan hasilnya aku hanya sempat berpuasa 7 hari sahaja.. dan selebihnya aku asik makan sahaja pahtu muntah..

Agak mencabar di awal trimester dan kini masih lagi di awal trimester.. dengan morning sickness yang tak henti2.. dan 2 kali drip air.. sebab asik muntah2 saja..klu ikut minggu ni aku dah 12 minggu @ 3 bulan..disahkan hanya melalui scan sahaja kerana period tak tetap kan..masa mula2 scan doc anggarkan dalam 3-4 minggu je mengandung.. terlalu kecik.. lagipun terlalu awal buat UPT.. pahtu cepatlah merasa alahannya.. mula2 buat UPT samar2.. pi cek kat klinik dekat opis doc kata tak mengandung.. pahtu tak percaya balik malam tu beli lagi sekali buat lagi UPT… hasilnya positif..pahtu buat lagi sebelum pi klinik lain..positif gak.. selang 2-3 hari beli lagi UPT Clear Blue yang artis guna tu… siap tulis pregnant 3+.. so anggap je lah mengandung kan…hehehe..dalam minggu lepas doc scan untuk 11 minggu kehamilan dan bagi EDD 25 Mac tahun depan..

 1st testing

 2nd testing..

 3rd testing

 4th testing..

Sepanjang morning sickness ni aku dah tak lalu ngan Dinie Irsyad.. asik kena marah.. bau busuk kat dia lah.. tak boleh nak pegang2 macam dulu2..nak cium2 manja lagilah kan.. dia datang dekat aku tolak jauh.. ari cuti aku pun dah tak masak2.. kadang2 aku tak makan dengan dia sekali tak makan.. abah dia sahaja yang selalu bawak dia makan kat luar.. layan tu layan ni.. tu lah tak taulah kenapa tak boleh ngan Dinie Irsyad ni.. So Dinie Irsyad asik dengan abah dia sahaja..Segala kerja rumah semua Ala yang buat.. aku tak tahan bau nasik tengah mendidih.. nak siang ikan jauh sekali..baunya cukup hanyir.. sampai sekarang aku tak sentuh ikan. Bau sabun basuh lagilah.. nasib baik mesin basuh auto.. ajar Ala tuang sabun pahtu biarkan.. sidai baju , lipat baju semua dia buat sendiri..  bau minyak wangi dia pun aku tak sanggup nak hiru.. sungguh dasat alahan kali ni.. sekarang pun dia yang dok sapu sampah, basuh pingan mangkuk..rajin sungguh cik abang kan..

Raya tahun ni macam tak berapa seronok sangat walaupun raya pertama di kampung sendiri.. adik asik kena marah.. kena suruh buat itu ini.. kesian dia.. mood marah sentiasa ada walaupun di pagi raya.. juadah ari raya pun walau macam2 ada tapi semua tak menarik minat aku.. makan sikit terus muntahkan semula.. akhirnya penat badan..

Bilalah morning sickness nak beransur hilang, berilah  aku rasai nikmat dan  indahnya alam mengandung nie..semoga 2nd baby yang aku kandung ini  dapat membesar dengan sempurna di dalam rahimku ini....Insyaallah..

1 comment:

rossysweety said...

ala....ciannya baca entry ko ni...tak apa efa , kejap aje rasa loya-loya tu , masuk bulan ke-4 , kang ko rasa nak makan tak henti-henti...rasanya dpt baby gegirl kot??