Tuesday, January 24, 2012

Terlebih rajin... Kek Lapis Kukus Coklat Nenas

Salam,

Hari ni disebabkan aku terlebih rajin maka jadiklah buat kek kukus lapis coklat nenas. Sesekali seronok jugak  bila resepi kek yang aku godek2 dalam internet...  menjadi buat pertama kalinya. Bila makan tu...ku cium dan ku telek2 setiap lapisan kek lapis....gembiranya bukan kepalang, alhamdulillah sedap kemain tau...dah 2 potong aku makan untuk merasa.. sebenarnya aku saja je letak nama kek kukus lapis coklat nenas tu sebab lapis2 tu aku letak coklat ngan jem nenas..

ni rupa kek nya...

menarik tak... bukan nak kata memang sedap...terbaik punya!!!




Bahan-bahan (loyang bulat yang kecik)
  • 5 biji telor gred A (yang sejuk dari fridge)
  • 1 1/2 cwn gula halus
  • 1 sudu besar ovallette
  • 2 cwn tepung gandum
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 150 ml susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100 gm minyak jagung/masak
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • beberapa titis pewarna kuning dan hijau
  • jem nenas dan coklat
Cara Membuat:-
  1. Ayak tepung dan baking powder ke dalam mangkuk dan ketepikan dahulu.
  2. Pukul gula dan telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete dan pukul lagi sehingga betul2 kembang dan gebu. Masukkan minyak jagung/masak dan digaul sebati.
  3. Masukkan tepung dan b.powder yg telah di ayak berselang seli dengan susu dan masukkan esen vanilla. Gaul sebati dan bahagikan pada 2 bahagian....letak pewarna kegemaran.
  4. Loyang disapu sedikit mentega. Letak adunan hijau dulu, ratakan permukaannya dan jem coklat di atas permukaannya... kukus selama 15 minit dalam kukusan yg telah dipanaskan dulu.
  5. Buat pula lapisan kuning, ratakan dan letak jem nenas di atas permukaannya dan kukus lagi 15 minit. Ulang2 lapisan sampai adunan habis.
  6. Untuk lapisan yang akhir, kukus selama 20 min supaya kek masak keseluruhannya.
  7. Setelah kek masak, angkat dan biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.
Alkisahnya masa tengah dok syok pukul telur ngan gula, tapi guna stand mixer aku tinggal sekejap je mixer tu dok putar sebab nak ambik ovelatte dalam peti, tetiba bunyik prrprpr dan dengar Dinie Irsyad menjerit.. rupanya sebelah tangan kanan dia termasuk dalam lubang mixer..aku dah mengelabah.. aku tarik tangan dia tapi terlekat.. dalam hati aku abislah jari anak aku ni..tak ingat nak tutup suis yang aku tahu nak tarik tangan kecik dia jer.. nasib baik ada Ala.. dia cepat2 tutup suis.. yang Dinie Irsyad ni masih dok jerit2.. jari tak boleh tarik lagi..pahtu belek2 tarik jari ke bawah sikit baru boleh keluarkan jariknya.. luka sikit tapi berdarah jugaklah.. seb baik ada jari lagi.. bila tanya sape wat dia kata mama wat..huhu nasib ler kamu.. dan yang penting nasib baik tak masuk darah dalam kek aku tu..haha.. 

ni contoh jer.. bekas tu kan berpusing,, 
so jari nya masuk dicelah2 belakang tu.

1 comment:

rossysweety said...

fewwwww...nasib baik tak masuk dlm mangkuk tu..klu idak , jadi raja bersiong arrr